Värmer upp lastbilen med en kork


Kork är en hållbar, andningsbar, insektsresistent, brandhämmande, mögelbeständig och förnybar resurs. Så varför inte också som fordonsisolering? Ett tyskt par ställde sig samma fråga för 3 år sedan och bestämde sig för att genomföra sin idé. Hon beskrev hela processen på sin blogg https://nebendemweg.de/.

Kork som isoleringsmaterial användes först i historiska träskrov på fartyg. Tidigare användes korkmaterial i husbilar och skåpbilar, men det var inte det huvudsakliga isoleringsmaterialet, så idén med ett par från Tyskland är trendsättande. De använde kontaktlim för att få korken att stå emot alla fordonets vibrationer.

Korkplåtarna på lastbilsgolvet tål till och med att gå med smutsiga skor efter att flera lager färg har lagts på. Korkisoleringen förblir andningsbar, så det finns ingen risk för termisk kondens.

Korkens värmeledningsförmåga var avgörande för valet av rätt typ av kork. Beroende på variant är den 0,04 till 0,06 W / (m • K). Denna enhet betyder watt per meter och Kelvin. Ett lägre värde innebär därför sämre värmeledningsförmåga och därmed bättre isolering. Plast med en tjocklek på minst 20 mm används för isolering vid konstruktion av expeditionsfordon.


Valet föll på en 25 mm teknisk kork. Brädorna och limningen görs bäst med två personer, vilket är en mycket snabbare och bekvämare lösning än att arbeta ensam. Innan arbetet påbörjas rekommenderar vi flera vidhäftningstester på ett givet underlag. Limmet fäster så bra på väggarna att korkbitarna bara kan tas bort med en mejsel.

Det absolut mest tidskrävande arbetet är att mäta och justera korkplåtarna. Bordssågen var mest praktisk för långa raka snitt eller fasar. Urtagningarna kapades med ett fint bågfilblad. Monteringen eller omarbetningen gick bra med sandpapper och en skärkniv.

Fastsättningen av de skurna panelerna görs bäst med fyra personer. Att skjuta eller trycka på korken är inte längre möjligt när limmet fastnar. Detta appliceras först på korkskivan och väggen med en 4 mm velourrulle. Vid en bearbetningstemperatur på 15 till 27 °C torkar limmet tills det inte längre är vitt utan genomskinligt.


Precis som med att lägga kork som golv behöver nylimmade paneler fortfarande slås med en vit gummiklubba (svarta bladfläckar). Med kontaktlim är limstyrkan inte större ju mer lim appliceras utan beror på trycket. Det var också viktigt att montera och installera korkpanelerna vid en liknande temperatur. Korken kan målas, men två lager färg behövdes innan färgen täckte korken jämnt. Bostik-tätningspluggen kan användas för skarvarna mellan panelerna. Denna massa är mycket lättare att bryta in i sprickor.

Ytterligare resenärer från Tyskland beskriver att det under sin resa till Mindre Asien inte var några problem med korkisolering. Från en inre temperatur över 40 ° C till -11 ° C under en vinterutflykt skadar varken värmen eller kylan bindningen av korkbrädorna. De olika knölarna hade ingen inverkan på den vidhäftade korkens hållbarhet. Rengöringsmässigt är korkytorna lätta att underhålla.

Speciellt på väggarna, där det fortfarande finns färg under korkfärgen, var smutsen lätt att torka bort. Endast där lacken appliceras på den kala korken är det bättre att använda tre lager lack istället för två. Isoleringen skyddade tillförlitligt mot kyla från utsidan. I praktiken stack korken ut som utlovat med sin spänst, motståndskraft mot mögel och skadedjur, bra värme- och ljudisolering, hållbarhet och ett bra inomhusklimat.


Lämna ett svar

Beställ korkprover
Share via
Copy link