Yacht på kork

Kork i transportmedlet spelar en nyckelroll som isolerande åtgärd, minskar fordonets vikt och kommer att bidra till att minska energiförbrukningen. Den fungerar också som dekorativa element, t ex i fallet med bilar eller flygplan. Det är till och med ett nyckelmaterial när det kommer till säkerhet. Detta är fallet med raketer och landare från rymdorganisationer som NASA.

Järnvägsindustrin är ett av de segment av ekonomin där energiförbrukningen är viktig i samband med ekonomi och ekologi. Användningen av korkkompositer hjälper till att minska vikten och, som ett resultat, minska kostnaderna för att köra tåg. Dessutom är termisk komfort och avsaknaden av buller viktigt för passagerarna, som också påverkas kraftigt av trafikstockningar. De höga spänningsparametrarna för korkkompositer som utvecklats i laboratorier med tågpassagerarnas säkerhet i åtanke är också betydande.


Det är också värt att nämna att det tyska företaget Siemens är medförfattare till en lösning som möjliggjorde användningen av ett lätt och elastiskt korkgolv i Warszawas tunnelbana. Den sista, inte mindre viktiga parametern för kork är brandsäkerhet.

Den sistnämnda parametern var huvudorsaken till att NASA har använt en blandning av kork och andra material i nästan ett halvt sekel för att skydda skinnet på sina raketer, som måste tåla extrema temperaturer när de bryter igenom atmosfären.


I flygplan används kork för att skapa finish eller, som i tåg, för att minska maskinens vikt. I yachter, bredvid teak, är det den mest populära lösningen. Lämplig korkkomposit är resistent mot fukt och värme från solen.

En mycket populär plats där kork används är också bilindustrin. Märken som BMW och Mercedes använder en korkfinish för bilinteriörer som instrumentbrädor. Också populärt är gummikork och dess användning i form av biltätningar som ett mer ekologiskt alternativ till gummi.


Lämna ett svar

Beställ korkprover
Share via
Copy link